Myymälä Layout

Teknologia mullistaa kuluttajan tietoisuutta.
Näin varmasti on, mutta kaupankäynnin ja myymälöiden peruasiat pysyvät samana. Kuluttajille tulee luoda ainutlaatuinen asiakaskokemus riippumatta siitä onko asiakas verkossa,
kivijalkamyymälässä, konsepti-storessa tai superhypermakertissa. Miten pitää asiakas mukana nykyajan informaatio "overflowssa" ja miten myymälän Layout vaikuttaa ostopäätöksiimme?

                                Pic: Unsplash


Layout vaikuttaa
⇆  liikkumiseen, kulkureittiin
€   ostokäyttäytymiseen
💟 elämykseen
!     brändiin

FORCED PATH STORE LAYOUT 
"pakotettu" layout
Oletko joskus yrittänyt poiketa oikotietä IKEA:sta eksymättä? Ikean kulkureitit eivät anna siihen montakaan mahdollisuutta tai eksyt jälleen. Olen usein tullut Ikeaan katsomaan vaan sitä yhtä tiettyä tuotetta ja itsepalvelukassalla huomaan vinguttavani jos jonkinmoista pikkutuotetta, aina on mukana ainakin pari pakettia servettejä. Koskaan en pääse pois myymälästä ilman hodaria tai pehmisjädeä.

GRID STORE LAYOUT 
"supermarket" tyylinen layout
Hyllyt kuljettavat asiakasta kiertämään. Nopean ostoksen paikka.
Hieman steriili ja ilman elämyksiä. Ruokakauppojen layout-tyyli, ketjuilla samankaltainen kaikissa myymälöissä. Mutta apua! Mikäli tämän tyyppinen layout muuttuu omassa päivittäisruokakaupassa, tulee paniikki, kuten kirjoittajalle tapahtui viime viikolla Paraisten K-Reimarissa.

 LOOP STORE LAYOUT 
"juoksurata" layout
Isojen tilojen pohjaratkaisut. Asiakkaan reitti on kontrolloitu ja esteetön. Alkaa sisäänkäynnistä ja päättyy kassaan. Pohja on yleensä neliö tai suorakaide.  Esimerkiksi Gigantti-ketju on osaltaan looppi. Asiakas ohjataan kaikkien tuotteiden luo, ympäri myymälän.

STRAIGHT STORE LAYOUT 
"simppelein" layout
Käyttö pinta-alaltaan pienissä myymälöissä. Seinähyllyjen tehokas käyttö. Lattiapinta-alalla tuotepöytiä. Tyypillinen esim. mobiilipuhelimien myynnissä ja mm. Apple-shopit käyttävät tätä layoutia.

GEOMETRIC STORE LAYOUT 
"hip-ein" "galleria"layout
Suosittu kohderyhmän ollessa esimerkiksi bränditietoisia milleniaaleja (vanhin milleniaali täyttää tänä vuonna 38 v.) tai Generation Z (vanhin tänä vuonna 22v.).
Taiteellinen ilmaisu on tärkeää! Kulmat, pilarit, kattopinta-ala, brändin identtiteetti korostavat
myymälän ilmettä. Esim. Urban Outfitters.

FREE FLOW LAYOUT 
"luxus" "high-end" "boutique" layout
Vapaa, ei ennalta määrättyjä kulkureittejä.  Päämääränä on vaellus ja impulsiivinen shoppailu.
Tuotevalikoima on rajattu.


Pic: Pinterest

HOXX! 99,9 % asiakkaista kääntyy myymälässä aina ensin oikealle!

Blogi-kirjoituksen lähde https://www.smartsheet.com/store-layout


Comments

Popular Posts