Visuaalisen myyntityön perusteet

Tiistaina opimme ammattisanastoa ja termejä visuaalisen markkinoin keinoista.


  • Asiakkaan kohtaamisjärjestyksestä 
  • Kylmistä ja kuumista alueista 
  • Seinäesillepanosta 

#1 Asiakkaan kohtaamisjärjestys

A-alueella löytyvät uutuudet, kampanjat, ajankohtaisimmat tuotteet. A-aluella hyödynnetään vuosikelloa ja sesonkeja. 
A-alueella,  kuten muuallakin käytetään nk. käyttöyhteystuotteita, myydään ristiin ja
boostataan 
lisämyyntiä. Käyttöyhteystuotteet ovat myynninedistämisen olennainen osa. 

  
Tässä on käytetty niukasti käyttöyhteystuotteita, tosin väriharmonialla on saavutettu erittäin tehokas "hot spot" tehostevärinä tummanpunainen. Hauska idea on somesta poimitut "omg" "loveit" "häshtägit". Opimme oppitunneilla visuaalisen markkinoinin olevan myös psykologiaa. Mikäli tämä myymälän valikoimiin kuuluu kosmetiikka olisin lisännyt vielä yhden ständin mustalle kynsilakalle ja tummapuhuvalle huulipunalle. (Kuvan lähde Pinterest). 

#2 Kylmät ja kuumat alueet kohtaamisjärjestyksessä

Kuumia ovat ensikohtaamiset ja "kohtaamisjärjestyksen" tuomat elämykselliset esillepanot. 
Ohjataan asiakas johdonmukaiselle kulkureitille. 
1. Etutila (ykköspöytä, A-alue) 
2. Keskitila (perusvalikoima) 
3. Seinustat (tuotteet näyttävästi esillä, mainosmateriaali, jullarit, näytöt) 

Kohtaamisjärjestyksen tavoitteena on houkutella asiakas myymäläosaston perälle.
"Kylmät neliöt" ovat haastellisimpia, näin ollen rakentaminen ja oikeanlainen esillepano ovat ratkaiseva tekijä.  Pohdin tässä samalla, että kylmiin neliöihin pitäisi sijoittaa  some-sohva, seinäesillepanojen läheisyyteen ja kannustaa ihmisiä somettamaan myymälän sisällä. 
Brändi=kokonaisviestintä! 



#3 Seinäesillepano

Esillepanoseinä rakennetaan modulaarisista myymäläkalusteiden kokonaisuuksista. Normikoko on yleensä leveydeltään 60cm tai 90 cm. Ripustukseen käytetään ammattisanaa "pushpiikki", liikuteltava piikki seinämoduulissa.
Seinämoduulissa asiakkaan huomio kiinnittyy silmäkorkeudelle. Suosituimmat tuotteet tulisikin sijoittaan nk. vyön ja silmien välimaastoon noin 120cm-180 cm.  "Eye level is buy level" ! Hitaammin myyvät (tai katteltaan heikommat)  ja painoltaan kevyet tuotteet +180cm ja alle 120 cm raskaat tuotteet.

Tuotteiden sijoitteluun tulee kiinnittää huomiota, vaaka tai vertikaali? Lukusuunta vasemmalta-oikealle, ylhäältä alas.
Sijoittelu tulee tehdä käyttötarkoituksen mukaan: brändi,väri, käyttötarkoitus, materiaali.
Vaatemyynnissä voi ottaa huomioon myös pukeutumisjärjestyksen.


                                                Kiinnostava keltainen? 


Termejä ammattiin ⬆⬇➔

  • Front-näyttö nk. "fronttaus".  Tuotteet tuodaan esille hyllyistä, seiniltä. 
  • Sivunäyttö. Vaate sivuttain ripustuksessa.
  • Belt to eye level.  Menestys-ja hyvin myyvät tuotteet. 
  • Pushpiikki. Ripustus. 
  • Face-naama.  Paraspuoli asiakkaalle, esim etiketti.
  • First in - first out. Uusi eteen ja vanha taakse.
  • Hyllykartta. Lukusuunta sekä ylhäältä alas. 
  • Step back and rearrange.  Katso kaukaa, näet lähemmäs!
  • Käyttöyhteystuoteet 
  • Inspiraatioalueet 
  • Vuosikello, sesongit

                                Wow. 



Kuvat: Common creatives/Unsplash


Comments

Popular Posts